08 08 2023

Nasze działania przyczyniły się do rozwoju sektora kształcenia zawodowego w Ukrainie. Dziękujemy partnerom i uczestnikom za przeszło trzy lata wspólnej pracy.

Najważniejsze rezultaty programu:

Dokumenty planistyczne i programowe

Wsparliśmy ukraińskich partnerów w ich opracowaniu i wdrażaniu. Eksperci Fundacji przeprowadzili analizy słabych i mocnych stron sieci szkół zawodowych w poszczególnych regionach Ukrainy. Następnie, na ich podstawie, opracowano regionalne strategie rozwoju tych sieci. Strategie zostały oficjalnie przyjęte do realizacji przez władze obwodowe we wszystkich regionach Ukrainy i stały się podstawą do prowadzenia aktywnej polityki rozwojowej, w tym inwestycyjnej.

Wsparliśmy również partnerów w praktycznym wdrażaniu wybranych zadań zapisanych w strategiach, np.  w nawiązaniu współpracy międzynarodowej szkół. Efektem było opracowanie pierwszych w historii szkolnictwa zawodowego w Ukrainie projektów Erasmus+. Dziewięć takich projektów uzyskało finansowanie w ramach partnerstw ze szkołami z Polski. Wsparcie Fundacji dotyczyło zainicjowania partnerstw oraz opracowania samych projektów.

Najważniejszy dokument strategiczny powstał w końcowej fazie realizacji programu. Była nim aktualizacja „Koncepcji wdrażania reformy kształcenia zawodowego na lata 2020-27”. Potrzeba aktualizacji krajowego dokumentu planistycznego wynikała z konieczności uwzględnienia nowych wyzwań związanych z wojną i planowaną odbudową. Eksperci Fundacji wsparli ukraińskich partnerów w nowelizacji „Koncepcji”, a nowe cele reform wpisane do dokumentu (np. aktualizacja rejestru zawodów, zmiany w sposobie realizacji praktyk zawodowych przez uczniów itd.) zostały zainspirowane polskimi rozwiązaniami. By je dobrze poznać partnerzy, m.in. przedstawiciele Ministerstwa Oświaty, parlamentu, organizacji pracodawców, odbyli wizyty konsultacyjne w Polsce.

Propozycje zmian finansowania szkolnictwa zawodowego

W krajach UE szkolnictwo zawodowe jest finansowane z wielu źródeł, przy współpracy władz regionalnych i przedsiębiorców, budżety na poziomie krajowym i regionalnym uwzględniają potrzeby rynku pracy i różnice w kosztach przygotowania pracowników do różnych zawodów, a system finansowania uwzględnia kluczową rolę praktyk zawodowych u pracodawców.

Fundacja przekazała Ministerstwu Oświaty Ukrainy pakiet szczegółowych propozycji dotyczących wdrożenia wyżej opisanych standardów, w tym projekty rozporządzeń, regulaminów, wniosków aplikacyjnych szkół itp. oraz symulacje finansowe.

Niestety, wojna zatrzymała proces ich wdrażania, jednak większość propozycji znalazła się w projekcie nowej ustawy o kształceniu zawodowym, która powstała w lipcu 2023 r., także przy wsparciu ekspertów Fundacji.

System informacji o lokalnych rynkach pracy

Wsparliśmy budowanie tego systemu w celu odpowiedniego kształtowania oferty edukacyjnej szkół. Czterokrotnie, wspólnie z Państwową Służbą Zatrudnienia Ukrainy, przeprowadziliśmy masowe badania potrzeb pracodawców, także po wybuchu pełnoskalowej inwazji, oraz badania losów absolwentów. W najnowszym raporcie (raport 2022-2023) znalazły się m.in.: analiza problemów funkcjonowania i perspektyw rozwoju rynku pracy w warunkach wojny oraz prognoza zapotrzebowania na pracowników i umiejętności w powojennym rozwoju Ukrainy (potrzeby kadrowe przedsiębiorstw, potrzeby szkoleniowe pracowników) oraz analiza zmian popytu na pracowników w optymistycznych i pesymistycznych scenariuszach rozwoju sytuacji w Ukrainie.

Aby zapewnić trwałość systemu i kontynuację badań potrzeb rynku pracy także po zakończeniu realizacji programu EU4Skills, przygotowaliśmy i przekazaliśmy ukraińskim partnerom oprogramowanie do prowadzenia tych badań. Ponadto eksperci Fundacji przeszkolili pracowników Państwowej Służby Zatrudnienia w metodologii badań i analiz rynku pracy oraz wykorzystaniu ich wyników.

Wprowadzenie orientacji i doradztwa zawodowego do programów szkolnych

Treści służące orientacji zawodowej są w polskich programach szkolnych przekazywane od najwcześniejszych klas. Taki sposób działania promowaliśmy w Ukrainie wspierając  Ministerstwo Oświaty Ukrainy w opracowaniu nowych podstaw programowych dla klas 1-4, 5-9 oraz dla klas 10-12. Dzięki temu przyjęte w drodze rozporządzenia podstawy zawierają orientację zawodową – jako przedmiot dodatkowy lub jako treści w ramach innych przedmiotów.

Następnie pomogliśmy przygotować wzorcowe programy szkolne oraz opracowaliśmy (i wydaliśmy w nakładzie 15 000 egzemplarzy) 13 podręczników w zakresie orientacji/doradztwa zawodowego dla różnych klas. W roku szkolnym 2022/2023 skorzystało z nich już ponad 60 000 uczniów. Są one dostępne także online na przygotowanej przez Fundację stronie kariera.in.ua. Strona ta po zakończeniu działań została przekazana Ministerstwu Oświaty Ukrainy i znajdują się na niej również inne materiały metodyczne dla nauczycieli.

Jednocześnie intensywnie pracowaliśmy z nauczycielami we wdrażaniu nowego przedmiotu. W naszych szkoleniach uczestniczyło przeszło 2000 nauczycieli. Natomiast dla 600 szkół o profilu zawodowym opracowaliśmy i przekazaliśmy scenariusze lekcji doradztwa zawodowego.

Przeszkoliliśmy również trenerów z placówek doskonalenia nauczycieli – po to, by włączyli metodykę doradztwa zawodowego do programów kształcenia nauczycieli.

Kontynuacja nauczania w czasie wojny

By wesprzeć nieprzerwany proces nauczania po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, przygotowaliśmy 30 kursów zawodowych do nauki online. Dzięki wsparciu polskiego Ministerstwa Edukacji i Nauki, Fundacja otrzymała prawa do tłumaczenia polskich kursów i ich adaptacji na potrzeby szkolnictwa ukraińskiego. Zostały opracowane przez ekspertów projektu i opublikowane na ukraińskim portalu do nauki zdalnej https://profosvita.online/.

Zakupiliśmy także i przekazaliśmy 800 laptopów najbardziej potrzebującym nauczycielom i uczniom, których wojna zmusiła do opuszczenia swoich domów i uniemożliwiła naukę w zniszczonych szkołach.

Wspólnie z partnerami nadal będziemy wspierać rozwój edukacji zawodowej w Ukrainie. Dziękujemy za osiągnięte rezultaty i zapraszamy do dalszej współpracy.

  • Realizacja: 2020–2023
  • Partnerzy międzynarodowi: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), Kreditanstalt für Wiederaufbau KKfW) oraz instytucje z krajów współfinansujących EU4Skills
  • Partnerzy w Ukrainie: obwody priorytetowe – czerniowiecki, lwowski, mikołajowski, połtawski, rówieński, winnicki i zaporoski; Ministerstwo Oświaty, Rada Najwyższa Ukrainy, Państwowa Służba Zatrudnienia, Federacja Pracodawców Ukrainy
  • Partnerzy w Polsce: Ministerstwo Edukacji i Nauki, eksperci – polscy i ukraińscy
  • Finansowanie: UE i jej państwa członkowskie: Estonia, Finlandia, Niemcy i Polska
Strona korzysta z plików cookies. Możesz je w każdej chwili wyłączyć. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że zostaną one umieszczone na Twoim urządzeniu. The site uses cookies. You can disable them in any time. Using your site without changing your browser settings means that they will be placed on your device.   
Jak wyłączyć pliki cookies.How to disable cookies
OK