Program stażowy „Dobre zarządzanie”
Wzmocnienie funkcjonowania ukraińskich samorządów jako kluczowych podmiotów budujących niezależność państwa i społeczeństwa oraz ważnych aktorów w procesach odbudowy Ukrainy i przygotowania do akcesji do UE to najważniejsze cele programu.
Program wspiera rozwój współpracy gmin do 50 tys. mieszkańców z Polski i Ukrainy poprzez zaproszenie na staże przedstawicieli średniego szczebla kierowniczego w ukraińskich hromadach. Siedmiotygodniowe staże w polskich samorządach będą tematycznie nastawione na ochronę ludności cywilnej oraz spójność społeczną (edukacja, usługi, opieka zdrowotna, transport, sieci wodociągowe i kanalizacyjne, gospodarka odpadami stałymi). Zanim wybrane osoby przyjadą do Polski, Fundacja zorganizuje dla nich szkolenia na temat polskiego modelu samorządu terytorialnego i procesu akcesji do UE, webinarium z zarządzania projektami oraz kurs języka polskiego.
Projekt obejmuje:
- Rekrutację (wybór samorządów polskich i ukraińskich, rekrutację kandydatów na staż);
- Działania przygotowawcze dla wybranych urzędników i urzędniczek (kurs języka polskiego, webinaria na temat modelu samorządu terytorialnego w Polsce, procesu akcesji do UE, zarządzania projektami).
- Spotkanie inauguracyjne dla stażystów i przedstawicieli polskiego samorządu
- Spotkanie podsumowujące
Przedstawiciele polskich samorządów o programie staży 2022:
Iwona Kunce
„Możliwość sprawdzenia się w oficjalnie powierzonej roli mentora, możliwość zaprezentowania uroków i zasobów rodzinnego miasta, możliwość przekazania posiadanej wiedzy i doświadczenia zawodowego”.
Lilia Kotsiuba – Tkach
„Osobiście dla mnie największą korzyścią ze stażu jest nabycie nowych doświadczeń, nawiązanie nowych kontaktów z organizacjami rządowymi i pozarządowymi, współpraca z dyrekcją szkół dla wspólnego rozwiązywania problemów wychowawczych młodych ludzi z Polski i Ukrainy. To był także czas wielu zmian, szczególnie cenny okres własnego rozwoju. Zdobyłam nową wiedzę związaną z pracą, rezultatem czego jest podniesienie jakości pracy”.
Marta Muszyńska
„Wymiana doświadczeń – zaczerpnęliśmy kilka dobrych praktyk stosowanych w ukraińskim urzędzie.”
Aleksandra Wencek
„Poznałam różnice między polskim, a ukraińskim systemem oświaty. Dowiedziałyśmy się więcej o swoich krajach, wymieniałyśmy doświadczenia związane z pracą w edukacji’’.
Opinie stażystek z Ukrainy o programie staży:
Lina Remsha
„Zdobyłam bezcenne doświadczenie w tworzeniu dokumentów strategicznych. Usystematyzowałam wiedzę na temat metod tworzenia paszportu inwestycyjnego społeczności, które są obecnie istotne w mojej pracy na Ukrainie.”
Maryna Baklanova
„Poziomy następujących kompetencji znacznie wzrosły: zawodowe – nabywanie nowych umiejętności w zakresie organizacji procesu edukacyjnego i jego finansowania w przedszkolach, szkołach, instytucjach kształcenia zawodowego; kompetencje komunikacyjne – lepsza znajomość języka polskiego”.
Olena Khaniukova
„Nauczyłem się praktyk współpracy z ludnością, jak ją aktywizować i brać pod uwagę jej opinię. Uświadomiłem sobie nowy sposób organizowania budżetu partycypacyjnego. Rozszerzyłem własną listę projektów, które można wdrożyć w mojej społeczności.”