Poznanie sposobu organizacji zachodniopomorskich placówek oświatowych, przygotowanie serii spotkań deliberacyjnych poświęconych oświacie w ukraińskich gminach (połączonych gromadach) oraz utworzenie platformy współpracy skonsolidowanych gromad – oto główne cele wizyty studyjnej, która odbyła się pod koniec sierpnia 2017 r. w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim. Uczestnikami wizyty byli przedstawiciele siedmiu zespołów ze skonsolidowanych gromad ukraińskich: Domaniwka, Mostowe i Kamienny Most (obwód mikołajowski), Caryczanka, Mohyliw i Pokrowskie (obwód dniepropietrowski) oraz Rotmistriwka (obwód czerkaski). Jako trenerzy wspomagający zespoły gromad do Polski przyjechali również nauczyciele z obwodu czerkaskiego. Wizyta została zorganizowana przez Centrum Szkoleniowe FRDL w Szczecinie w ramach projektu „Współpraca połączonych gromad na rzecz partycypacji społecznej w zarządzaniu oświatą”.
Na zdjęciu uczestnicy na szczecińskich Wałach Chrobrego, fot. Przemysław Fenrych
W trakcie pobytu zespoły zaprezentowały swoje dokonania z ostatnich miesięcy, kiedy to prowadziły spotkania deliberacyjne w swoich gromadach i układały scenariusze kolejnych spotkań, których efektem mają być projekty uchwał rady lub rozporządzenia przewodniczącego rady wiejskiej dotyczące oświaty.
Prezentacja działań przez zespół z Kamiennego Mostu, fot. Przemysław Fenrych
Szczególny entuzjazm uczestników wzbudziły spotkania i rozmowy w zachodniopomorskich placówkach oświatowych, m.in. w Zespole Szkół w Radowie Małym i w Szkole Podstawowej w Gogolewie w gminie Marianowo, w których przeważają mieszkańcy ze środowisk popegeerowskich, oraz w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stepnicy, gminie nad Zalewem Szczecińskim, która w ciągu ostatnich kilkunastu lat odniosła sukces, przechodząc od praktycznego bankructwa do dużej zamożności. Zachwyt uczestników przede wszystkim wzbudziła autorska szkoła w Radowie Małym prowadzona przez zespół nauczycieli pod kierownictwem Ewy Radanowicz. W placówce tej dzieci uczą się przez działanie. Uczniowie nie tyle zdobywają wiedzę na temat świata, ile go odkrywają i współtworzą. Specyficzny wystrój szkoły i duża liczba rozmaitych pracowni (m. in. garncarska, witrażu, muzyczna czy kuchnia do nauki matematyki) zrobiły wrażenie jako miejsce autentycznie sprzyjające kreatywności.
Specyficzny był również sposób wizytowania placówek oświatowych w Szczecinie. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery zespoły i wybrali placówki, które chcieli odwiedzić (szkoła muzyczna, szkoła podstawowa, szkoła społeczna i Wydział Oświaty w Urzędzie Miasta). Pytania zadawane podczas wizyt zostały przygotowane metodą warsztatową przez wszystkich uczestników, tak by każdy mógł dowiedzieć się tego, co go interesuje, nawet jeśli nie był obecny na danym spotkaniu.
Ważnym uzupełnieniem programu wizyty były warsztaty, podczas których uczestnicy poznawali i ćwiczyli metody spotkań deliberacyjnych. Przydatne okazały się doświadczenia trenera Marka Sztarka, który niedawno koordynował spotkania deliberacyjne w ramach programu Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury.
Warsztaty z Markiem Sztarkiem, fot. Przemysław Fenrych
Zespół projektowy:
Przemysław Fenrych – koordynator projektu, trener;
Oksana Kolisnyk – koordynator projektu ze strony ukraińskiej, ekspert;
Magdalena Bratko – tłumaczka, ekspert;
Anna Bentyn, Marek Sztark – polscy trenerzy;
Rusłan Czalabijew, Oleksandr Gerasimenko, Nadia Kamsza, Oksana Poczyńska, Nina Plyasunowa, Larysa Redka, Oleksandr Szamraj – ukraińscy trenerzy.
Opracowanie: Przemysław Fenrych
Projekt jest współfinansowany ze środków programu „Wsparcie Demokracji” dotowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP w 2017 r.