fot. Tamar Sosiashvili
Pod znakiem partycypacji uczniowskiej – czyli włączania uczniów w decydowanie o tym, co dzieje się w szkole – upłynęło spotkanie otwierające pracę sieci szkół „Szkoły dla demokracji” w Gori w dniach 23-24.09.
W tegorocznych działaniach prowadzonych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z gruzińską organizacją Kartlosi bierze udział 20 szkół. W większości są to szkoły pracujące z nami już drugi, trzeci lub nawet czwarty rok. Za każdym razem staramy się proponować uczestnikom nowe aktywności i działania, wzmacniać ich w nowych obszarach.
Przeprowadzona w zeszłym roku diagnoza sytuacji szkolnej demokracji w gruzińskich szkołach pomogła nam w określeniu wielu wyzwań, na jakie staramy się odpowiedzieć w tegorocznym projekcie.
Jeśli chodzi o to, co dzieje się wewnątrz samych szkół skupiamy się na dwóch aspektach:
– jakość zajęć przedmiotu edukacji obywatelskiej – wprowadzanie aspektów praktycznych, odnoszenie się na lekcjach do otaczającej rzeczywistości, bazowanie na doświadczeniu
– słaba komunikacja i integracja pomiędzy uczniami szkoły i grupami takimi jak władze samorządu, koła zainteresowań, kluby, itp. – co sprawia, że większość uczniów nie wie, jakie działania są podejmowane w ich szkole i jak się w nie włączyć
fot. Tamar Sosiashvili
W odpowiedzi na te wyzwania podczas spotkania otwierającego przygotowywaliśmy naszych uczestników do działania w tych właśnie obszarach.
Dla nauczycieli edukacji obywatelskiej przygotowaliśmy zestaw 4 praktycznych scenariuszy lekcji. Podczas warsztatów z trenerką Małgorzatą Borowską zgłębiali oni aspekty nauki w oparciu o doświadczenie i metody aktywne, mieli również możliwość praktycznego przetestowania fragmentów scenariuszy i otrzymania informacji zwrotnej.
fot. Tamar Sosiashvili
Uczniowie i uczennice będą w swoich szkołach realizować działania mające na celu poprawienie komunikacji, temu tematowi były poświęcone warsztaty prowadzone przez trenera z angielskiej organizacji Smart School Council Community – Ashera Jacobsberga. W drugiej grupie prowadzonej przez naszych gruzińskich trenerów uczniowie pracowali nad identyfikacją wyzwań w swoich szkołach i wypracowywaniem konkretnych rozwiązań.
Mamy nadzieję, że energia i motywacja, jaką uczestnicy otrzymali podczas spotkania przełoży się na konkretne zmiany w szkołach!
autor: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
Projekt współfinansowany ze środków programu „Wsparcie Demokracji” finansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.