Współpraca połączonych gromad na rzecz partycypacji społecznej w zarządzaniu oświatą

W siedmiu ukraińskich skonsolidowanych gromadach toczy się proces partycypacyjny wspierany przez Centrum Szkoleniowe FRDL w Szczecinie. Władze gromad wraz ze społecznościami rodziców, nauczycieli i uczniów dyskutują nad najlepszym sposobem zarządzania oświatą przejętą właśnie od władz rejonu. W projekcie biorą udział gromady z obwodów dniepropietrowskiego, mikołajowskiego i czerkaskiego.

Partycypacji społecznej, a szczególnie prowadzenia spotkań deliberacyjnych, trzeba się uczyć, powinny się jej uczyć zarówno przedstawiciele władz, jak i mieszkańcy. Dlatego też realizacja projektu pt. „Współpraca połączonych gromad na rzecz partycypacji społecznej w zarządzaniu oświatą” rozpoczęła się od warsztatów, które odbyły się w połowie czerwca 2017 roku w Czerkasach. Warsztaty dotyczyły m.in. zarządzania oświatą przez samorząd lokalny czy metod deliberacyjnych jako narzędzia partycypacji społecznej w społecznościach lokalnych. Uczestniczyli w nich przedstawiciele połączonych gromad oraz trenerzy wykształceni we wcześniejszych projektach realizowanych przez Centrum Szkoleniowe FRDL w Szczecinie oraz Instytut Demokracji im. Pyłypa Orlyka. Zadanie trenerów jest kluczowe –  będą wspierać gromady w organizacji i prowadzeniu spotkań partycypacyjnych (każdy trener dostał pod opiekę jedną gromadę).

Na zdjęciu warsztaty w Czerkasach, fot. Anna Bentyn

Po czerwcowych warsztatach zespoły ruszyły do działania. Mimo wakacji w każdej gromadzie odbyły się co najmniej dwa spotkania na temat przyszłości oświaty. Temat jest aktualny nie tylko ze względów organizacyjnych (przejmowanie oświaty przez skonsolidowane gromady), ale i społecznych – dzieci jest coraz mniej, szkoły są zbyt wielkie i często w fatalnym stanie…  [Więcej o reformie edukacji w Ukrainie w opracowaniu Piotra Pacewicza i Kamili Zacharuk]. Co ważne, w spotkaniach wszędzie biorą udział pełne społeczności szkolne, czyli dyrekcja, nauczyciele, rodzice i uczniowie. Rezultaty spotkań zostaną przedyskutowane podczas wizyty studyjnej w Polsce pod koniec sierpnia. Następnie jesienią odbędzie się seria kolejnych spotkań w gromadach.

Na zdjęciu uczestnicy i trenerzy warsztatów w Czerkasach, fot. archiwum projektu

================================================================================================================

Projekt „Współpraca połączonych gromad na rzecz partycypacji społecznej w zarządzaniu oświatą” realizowany jest przez szczecińskie Centrum Szkoleniowe FFRDL wraz z wieloletnim partnerem, Instytutem Demokracji im. Pyłypa Orlyka. Projekt oparty jest na trzech założeniach. Po pierwsze wdrażana w Ukrainie reforma samorządowa potrzebuje wsparcia w zakresie wzmacniania społeczności lokalnych zdolnych do obywatelskiej partycypacji. Po drugie połączone gromady po przejęciu zadania zarządzania oświatą potrzebują eksperckiego i obywatelskiego wsparcia dla dobrej realizacji tego zadania. Po trzecie gromady zyskujące zwiększone kompetencje potrzebują partnerskiej współpracy z innymi gromadami. Wszystkim tym potrzebom stara się zaradzić projekt.

Gromady biorące udział w projekcie to:  Caryczanka, Mohyliw i Pokrowskie w obwodzie dniepropietrowskim, Domaniwka, Kamienny Most i Mostowe w obwodzie mikołajowskim oraz Rotmistriwka w obwodzie czerkaskim.

Zespół projektowy:
Przemysław Fenrych – koordynator projektu, trener.
Oksana Kolisnyk – koordynator projektu ze strony ukraińskiej, ekspert
Magdalena Bratko – tłumaczka, ekspert
Anna Bentyn, Marek Sztark – polscy trenerzy
Rusłan Czalabijew, Oleksandr Gerasimenko, Nadia Kamsza, Oksana Peczyńska, Nina Plyasunowa, Larysa Redka, Oleksandr Szamraj – ukraińscy trenerzy

=============================================================================================================

Na zdjęciu trenerzy i realizatorzy podczas warsztatów, fot. archiwum projektu

Projekt jest współfinansowany ze środków programu „Wsparcie Demokracji” finansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP w 2017 r.